Filmotipy: Hastrman


recenze: Hastrman vás stáhne k sobě i zpět k tradicím a folklóru

Milovníkům české kinematografie jistě neuniklo udílení cen Český lev, které proběhlo 23. března 2019. A milovníkům české kinematografie a české literatury jistě neunikl Hastrman. A právě o něm je dnešní recenze.

Hastrman byl druhým nejúspěšnějším filmem letošních šestadvacátých Českých lvů. V sošku proměnil celkem čtyři nominace.
Literárním nadšencům nebyl Hastrman neznámým. Film totiž vznikl podle předlohy stejnojmenného románu Miloše Urbana, vydaného již v roce 2001.

Scenáristicky ho přepracovali Petr Hudský a Ondřej Havelka. Havelka se ujal také režie. A to byl jeden z důvodů, proč jsem se o filmového Hastrmana začala zajímat. Dosud jsem ho totiž znala „jen“ jako herce, skvělého swingového hudebníka a režiséra oper (Prodaná nevěsta v ND Brno). Byla jsem zvědavá, jak se zhostí této úlohy. Protože, režírovat film je přeci jenom jiného než divadelní představení.

Děj nás zavede do české vesnice 19. století. Vrací se sem baron de Caus (Karel Dobrý), aby zde – na svém panství – obnovil rybníky. Očaruje ho vesnická dívka Katynka (Simona Zmrzlá). A jak se později ukáže, okouzlila nejen jeho.
Baron ovšem není jen baron. Je více člověkem nebo zvířetem?
Katynka se snaží odhalit pravdu a její počínání lze přinejmenším označit za lehce feministické. Do jaké míry je to dáno předlohou a do jaké míry představitelkou si netroufám tvrdit.

Velmi se mi líbilo, že Havelka kladl důraz na folklór a tradice. To se odráželo jak ve scénografii, ději, kostýmech, tak především v hudbě. Vedle lidových písní postavili s Petrem Wajsarem zcela nové písně, u kterých ale zachovali tradiční folklórní ráz. Tady je vidět, že má Havelka prostě cit pro muziku a umí s ní dobře pracovat.

I při samotném obsazení měl šťastnou ruku. Karel Dobrý v roli barona byl více než dobrý (o tom ostatně svědčí i Český lev za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli). Ne příliš známá Simona Zmrzlá zaujala nejen svým zpěvem, ale také ženskou energii, která dává Katynce ale i celému příběhu další dimenzi. Příjemným překvapením bylo i obsazení Jana Kolaříka do role záhadného faráře.

Celý snímek si pohrává s fantazií, tajemnem, chvílemi až s hororovým nádechem. To vše divákovi umožňuje vytvářet si vlastní představy a názory. Tohle všechno je podkresleno nejen hudbou, ale i prostředím, ve kterém se Hastrman natáčel.
V závěru nám film nabídne nejen otevřený konec, ale i druhou linii, která prostupuje snímkem. Hastrman totiž není jen romantickým a mysteriózním . Samotný román se prezentuje také jako zelený (stejně jako hastrman/vodník) či ekologický román.

Knihu Hastrman jsem zatím nečetla, takže nemohu posoudit, jak je film své literární předloze podobný. V mnohém mi Hastrman připomínal filmové zpracování Kytice. Snad pro svou lyričnost, mystiku a návrat k folklóru a tradicím.

Hastrman je v současné české kinematografii zajímavý, kvalitní a neobvyklý počin. Ondřej Havelka zvládl svůj celovečerní režijní debut na jedničku.

Hodnocení: 9 z 10

Hastrman

Česká republika, 2018
Předloha: Miloš Urban
Scénář: Petr Hudský, Ondřej Havelka
Režie: Ondřej Havelka
Hudba: Petr Wajsar
Kamera: Diviš Marek
Hrají: Karel Dobrý, Jiří Lábus, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, David Novotný a další

zdroj: www.svkhk.cz


Webové odkazy



Komentáře

Oblíbené příspěvky