Filip Rožek – Gump - pes, který naučil lidi žít

O Gumpovi se vloni mluvilo mezi čtenáři hodně, letos se měl dočkat i filmové podoby. Olga Lounová pro Gumpa složila písničku a na jeho podporu vznikl i charitativní kalendář. Kdo je tedy ten chlupatý idol? Dozvíte se recenzi.



O AUTOROVI A O GUPMPOVI

Za Gumpem stojí spisovatel Filip Rožek (*1976). Několik let pracoval v TV Nova jako producent, spolupracoval také, mj. s Českou televizí, na pořadech o zvířatech. A asi tady můžeme vidět prvotní zájem o zvířata a jejich osudy. Jak to tak totiž vypadá, zvířata mají často podobně dramatické osudy jako my, lidé.

Gump je pes. Pes, který se ocitl v útulku. A který se rozhodl, že bude vyprávět příběhy svých psích kamarádů a spolunocležníků.

A jejich společný počin získal ocení Magnesia Litera – Kosmas cena čtenářů pro rok 2020.

PŘÍBĚHY Z ÚTULKU

Gump se tedy stane naším knižním průvodcem, zároveň také průvodce po útulku. Seznamuje nás s dalšími psími kamarády, ale také s personálem (například, jedné pracovnici říká Piškot, protože přináší dobrůtky). 

Roli vypravěče propůjčuje Rožek záměrně přímo Gumpovi. Celý příběh vypadá autentičtěji. 

Dozvíme se, jak se Gump v útulku ocitl. Gumpa, stejně jako další psy z knížky, zachránila organizace Se psem mě baví svět. Ta pořádá koncerty a další akce na podporu útulků po celé republice. Podívejte se na jejich web.

VŠE SE STALO

Co je na této knížce nejsilnější, a zároveň nejsmutnější, je to, že se jedná o skutečné příběhy psů z útulku. Opravdu byli týráni, uvazováni, necháni na pospas, opravdu sloužili jako zdroj peněz (množírny). Kniha je doplněna i o fotografie psů a z některých snímků mi bylo opravdu úzko. Neuvěřitelné, jak krutí dokážou být někteří lidé. V závěru knížky jsou dovětky k jednotlivým psím příběhům.

ZÁVĚR

Pokud si rozkliknete jakoukoliv diskuzi pod knihou Gump – pes, který naučil lidi žít, dozvíte se, jak moc příběhy dojímaly čtenáře a jak emočně náročné bylo knížku přečíst. Nevím, asi nejsem tak velký „cíťa“, abych u Gumpa plakala. Faktem ale je, že smutno mi z toho chvílemi bylo.

Myslím, že Gump je vhodnou knížkou nejen pro dospělé milovníky psů, ale také pro teenagery.

Připravovaný stejnojmenný film by měl mít premiéru v prosinci 2020. Zda se kvůli koronaviru nakonec uskuteční, nebo bude odložena, je zatím ve hvězdách. Trailer ale vypadá slibně. Kromě Bolka Polívky , Evy Holubové a dalších hvězdných jmen se můžete těšit na Ivana Trojana coby Gumpa (tedy, na jeho hlas). Ten už má totiž s Gumpem zkušenosti z namlouvání audioknihy

Hodnocení: 7 z 10

Ukázka z knihy

"Tu noc bylo nebe úplně posetý hvězdama a měsíc svítil jako velká baterka. Najednou se keř přede mnou začal hýbat a z něho vylezl černej rozcuchanej pes. Vyskočil jsem na všechny nohy a vycenil zuby. „Co blbneš? Já se nechci prát, jsi tady novej, co?“ Řekl a sednul si vedle mě.„Říkaj mi Max, co tobě?“ „Já jsem ještě to svý jméno nenašel, ale už ho brzo budu mít, čeká na mě a teď si pro něj jdu.“ „Aha a kde čeká?“ „To tě nemusí zajímat, ještě bys tam chtěl jít taky.“ To místo jsem neznal, ale to jsem mu nechtěl říct. „Jsi pěkně zřízenej, to ti udělali lidi?“ „Ne, neudělali.“ Nechtěl jsem, aby si myslel o lidech něco špatnýho, pes totiž nikdy neprozradí, kdo mu kdy ubližuje, je to taková naše zásada.

„Já jsem pes toulavej.“ řekl, „Já žiju celej svůj život tady na ulici, a když je zima, tak mám jednu holku, a ta se o mě postará, jinak radši než v bytě spím pod hvězdama. Lidi mám rád, ale ne víc než svoji svobodu.“ „Tak to já bych tu svoji svobodu hned vyměnil, mám svoji rodinu, smečku, mám tátu, co mě zachránil, a kamarádky a taky spíme pod hvězdama, ale teď jsem je ztratil a nemůžu je najít.“ „Tak tos je neztratil, to tě vyhodili i s tím tvým frajerským šátkem, znám takovejch psů hodně, asi už jsi je přestal bavit.“ „Ne nepřestal, můj Béďa je celej můj život a já jsem jeho, bez něj jsem na tomhle světě úplně ztracenej.“ „Tak to máš teda dost blbý, dej si pozor s touhle závislostí na lidech. Znal jsem jedno ho jezevčíka, kterýmu umřel jeho lidskej kamarád, a ten pán byl jediný, v co tady na tom světě věřil, byl to takovej jeho Bůh. No a když ten jeho Bůh jednou umřel a on pochopil, že už ho nikdy neuvidí, tak z tý obrovský bolesti se rozhodl, že se ho vydá hledat za duhovej most. Druhej den ho objevili na ulici úplně tuhýho. Nevím, přesně, co se mu stalo, ale myslím, že toho svýho pána v noci našel.“

zdroj ukázky: https://www.pesweb.cz/cz/3613.gump-pes-ktery-naucil-lidi-zit

WEBOVÉ ODKAZY

Více informací o knize

Rozhovor s autorem

Trailer k připravovanému filmu

Kalendář Gump

Komentáře

Oblíbené příspěvky