Gail Honeyman – Eleanor se má vážně skvěle


Tuhle knížku jsem objevila na několika instagramových účtech a slyšela jsem na ni spoustu kladných recenzí. Příběh o podivné Eleanor se mi zdál na prázdniny jako skvělá volba. Takže jak? Má se Eleanor vážně skvěle?

Skotská spisovatelka Gail Honeyman (*1972) napsala Eleanor v roce 2017. Stejného roku se kniha dočkala i českého překladu. Ačkoliv je Eleanor jejím debutem, na stylu knihy to rozhodně není znát. I když na tom samozřejmě má i lví podíl překlad Olgy Bártové.

Eleanor Oliphant je mladá třicetiletá žena, žije v Glasgow, pracuje jako účetní v grafickém studiu, ač jí to vlastně vůbec nebaví a původně vystudovala klasickou literaturu.
Žije sama, nikoho nepotřebuje, má jen svou kytku Polly a pravidelné středeční telefonáty se svou matkou.
Vše se změní, když se platonicky zamiluje do zpěváka rockové kapely.
Jelikož je ale v sociální interakci naprosto nepolíbená – je to rozená introvertka – rozhodne se, že vyleze ze své ulity. Zajde si na depilaci, ke kadeřnici, nakoupí nové oblečení. Obrátí svůj život téměř o 180 stupňů.

Téměř.
Pod úsměvnými příhodami a sebe ironizujícími poznámkami ale postupně odhalujeme, že má Eleanor daleko hlubší problém. Uvědomuje si to i Eleanor, a to především díky kolegovi a postupně i blízkému příteli Raymondovi.
Sledujeme postupnou Eleoroninu metamorfózu, při které nám autorka odhaluje její velmi komplikovaný vztah s matkou a trauma z dětství.
A jak postupně procházíme Eleonořiným životem, chtě nechtě nás musí napadnout otázka: Má se Eleanor vážně skvěle?

A přesně o tom knížka je. Z počátku můžeme v názvu vidět jakousi ironii a sarkasmus, kterým Eleonor doslova hýří, časem ale společně s ní zjišťujeme, že i když se na první pohled zdá, že život není peříčko a nemusíme mít na růžích ustláno, přeci jen stojí o něj bojovat a prát se s osudem.

Po přečtení pár stránek mi došlo, že knížka nebude příliš veselá. Vůbec mi to ale nevadilo a ve čtení jsem pokračovala dál. Dokonce bych řekla, že se jedná až o psychologický román. Protože se ale Eleanor rozhodla, že své problémy bude řešit (třeba i s pomocí odborníků), není knížka depresivní nebo temná a smutná.

Eleanor je zkrátka vhodná pro všechny, kteří si občas mezi ostatními připadají jako mimozemšťané, a přesto jim to nevadí. A v klidu si řeknou: „Jo, Eleanor se má vážně skvěle.“
PS: A perlička! Eleanor by se měla dočkat i filmového zpracování!

Hodnocení: 9 z 10

Ukázka z knihy

Bylo 17.20, za necelou hodinu měli zavírat. Ženské oblečení bylo v prvním patře (zajímalo by mě, kdy se dámské oblečení přejmenovalo na „ženské“), musela jsem jet po jezdících schodech, protože jsem nenašla ty normální. Oddělení bylo obrovské, tak jsem si řekla, že si nechám poradit. První prodavačka, kterou jsem uviděla, vypadala jako matrona a na udílení rad ohledně módy nebyla zrovna vhodnou kandidátkou. Druhé prodavačce bylo kolem dvaceti, tudíž byla příliš nezkušená. Třetí, podobná Zlatovlásce, byla ideální – zhruba v mém věku, upravená a vypadala rozumně. Obezřetně jsem k ní došla. „Dobrý den, můžu se zeptat?“ Přestala skládat svetry a otočila se ke mně s neupřímným úsměvem na rtech. „Mám jít na koncert do hodně stylového podniku. Pomohla byste mi vybrat vhodné oblečení?“ Tentokrát se usmála víc a tenhle úsměv už byl opravdovější. „Nabízíme osobní stylistku. Jestli chcete, domluvím vám termín.“ „Jenže ten koncert je dnes večer. Bohužel potřebuju něco hned teď,“ namítla jsem. Přejela mě očima od hlavy k patě. „A kam že to jdete?“ „Do Zářezu,“ oznámila jsem jí hrdě. Vyšpulila spodní ret a pomalu pokývala hlavou. „Jakou máte velikost? Čtyřicítku?“ Přikývla jsem. Žasla jsem, že mě tak přesně odhadla jen letmým pohledem. Mrkla na hodinky. „Pojďte se mnou,“ vybídla mě.  Oddělení bylo rozděleno na několik různých částí a ona mě odvedla do té, která vypadala nejméně důvěryhodně. „Když to vezmu od oka, tak tyhle –“ podala mi směšně úzké černé džíny, „a k nim tohle –“ černý vršek, v podstatě tričko, jen z umělého hedvábí a s průstřihem na zádech.

Webové odkazy


Komentáře

Oblíbené příspěvky