Bianca Bellová – Mona


Další letošní novinkou byla Mona autorky Bianky Bellové. Zasáhla mě Mona stejně jako Jezero? Dozvíte se v recenzi.

O Jezeru jsem vám recenzi přinesla již před dvěma lety. Bianca Bellová (*1970) s ním tehdy zaznamenala tuzemský i zahraniční úspěch a přivedla tím na scénu drsný až naturalistický pohled na blízkou budoucnost a osud lidské civilizace.
Mona na tom měla být podobně.

Děj nás dostává do blíže nespecifikované budoucnosti, do Francie, ve které se právě odehrává válka. Válka o vodu, půdu, vlastní existenci.
Občas mi některé pasáže připadaly jak z doby první světové války, chvílemi se mi zdálo, že jsem v nějakém apokalyptickém sci-fi románu z budoucnosti.

Seznamujeme se zde se zdravotní sestrou Monou. Svoji práci, i přes fyzickou a psychickou náročnost, vykonává ráda a snaží se jí plnit na 100%. Když na oddělení chirurgie přivezou mladého vojáka Adama, blouznícího v horečkách a po amputacích končetin, zjistí, že ji k němu přitahuje. Není to ovšem přitažlivost vyloženě ve smyslu sexuální, jde spíše o jakési zvláštní souznění v této šílené době. Mona má rodinu, dospělého syna a manžela Kamila, se kterým se mají rádi, i když milováním by to Mona nazvala asi jen těžko.

I přes tuto situaci zůstává Mona racionální, snaží se vše zvládnout a zachovat věci tak, jako by se vůbec nic nedělo. Přesto s Adamem oba vědí, že přichází chvíle, kdy se musejí rozhodnout.
Bellová nám na Monině příběhu ukazuje i zkreslené představy a vzpomínky z dětství a to, jak mohou ovlivnit náš dospělý život.

Moně se vlastně nikdy jasně nedozvíme, kdo proti komu bojuje a jak celá válka skončí. Jen z náznaků můžeme dedukovat, že šlo o i válku náboženskou (ženy se nesmějí pohybovat po městě bez doprovodu mužů a pokrývky hlavy, atd.). 

Oproti Jezeru Mona neoslovila. Jde sice o kvalitně vystavený příběh, v syrovém podání a několika až filozofickými otázkami, ale přesto mě nedokázal tak upoutat a stáhnout k sobě jako to Bellová dokázala s Jezerem.

Monu doporučuji čtenářům, kteří se nebojí přemýšlet o existenci světa, nebojí se nahlížet pod pokličku mezinárodních a globálních problémů a rozhodně netrpí žádným stresem, či nejsou před nervovým zhroucením. Takovým lidem by totiž asi Mona moc dobře neudělala.

Hodnocení: 7 z 10



Ukázka z knížky

Chlapec po amputaci křičí, Mona ví, že to bude náročná směna. Opiátů je málo, musí s nimi šetřit. Žurnální lékař spí a nepřeje si, aby ho budili, pokud nejde o život. Má za sebou těžký den, pracoval v předních liniích, a kdyby se aspoň trochu nevyspal, nebude moci ošetřovat vůbec. Ale Mona to zvládne i sama, je dost zkušená. Pohlédne na kartu zavěšenou na čele postele, chlapec se jmenuje Adam. Má výrazné lícní kosti, typické pro lidi z kmenů žijících v horách. Rána je prosáklá krví, potřebuje převaz. Chlapec zasténá a pohlédne jejím směrem, oči má ale zastřené bolestí, zřejmě ji vůbec nevidí. Obličej má posetý krůpějemi potu. Mona si povzdechne a položí chlapci na čelo čerstvý obklad. Vztáhne k ní ruku. Nechá ho, aby se jí dotkl, jeho prsty se nečekaně propletou s jejími. Jeho ruka je horká, zachvácená horečkou. „Bude dobře, Adame,“ řekne chlácholivě Mona. „Strašně to bolí,“ zasténá. Mona kývne, ano, je to tak, každý tady v nemocnici ví, že to strašně bolí. „Pomozte mi.“ Jak mu má vysvětlit, že klíč od téměř prázdné skříňky s opiáty má u sebe žurnální lékař, který zrovna spí?

zdroj ukázky: BELLOVÁ, Bianca. Mona. Brno: Host, 2019. ISBN 978-80-7577-962-5. s. 13-14.

Webové odkazy


Komentáře

Oblíbené příspěvky