Radka Třeštíková – Foukneš do pěny

Jako když foukneš do pěny je letošní novinka od jedné z nejprodávanějších českých autorek. Naváže Třeštíková na své předchozí úspěšné knížky?


Od Radky Třeštíkové (*1981) jsem zatím četla jen Bábovky. Styl psaní mě neoslovil tak, jak jsem si představovala, a proto jsem s četbou další její knížky otálela. Když ale na jaře vstoupil na knižní trh román Foukneš do pěny, rozhodla jsem se dát jí šanci.

V románu se setkáváme s Vlaďkou se ženou ve středních letech.

Tak jako se u filmů používá termín road movie, dal by se u Pěny použít termín road book – příběh se totiž odehrává na Vlaďčině cestě pryč z domů až na jih Evropy.

Hrdinka na sebe postupně prozrazuje, že je v rozvodovém řízení se svým manželem, má skoro dospělou dceru Robin trpící lupénkou a velmi komplikovaný vztah s matkou.

Dominantním motivem jsou právě komplikované vztahy matky a dcery; Vlaďky s matkou (tam je to opravdu hodně komplikované), Vlaďky s Robin a Vlaďčiny matky s svou matkou. Každý vztah s sebou nese problémy již z minulosti a vyřešení se, jak to tak vypadá, v nejbližší době nechystá.

Vlaďčino vyprávění je kombinací vzpomínek, jejich myšlenek a současnosti. Putování přes celou Evropu má pro hrdinku být osvobozující a jak postupně projíždí hranice států, bourá i své osobní hranice. Tou nejvýraznější je promiskuita. Ano, Vlaďka si vcelku ochotně a bez zábran zadovádí s kdejakým mužem na benzínkách, protože, jak sama často opakuje – orál není nevěra.

Foukneš do pěny se mi četlo složitě. Na jedné straně si totiž můžete přečíst jak situaci z Vlaďčina dětství, tak i smyšlený rozhovor se svou babičkou a matkou a to vše v okamžiku, kdy jede sama v autě někde po Německu. Zároveň je v knize ještě jedna nit, která se celým příběhem prolíná, a to je smrt Vlaďčina otce. Vlaďka několikrát v knize zopakuje, že je za otcovu smrt zodpovědná. Co se mu ale stalo a jak zemřel se v celém románu nedozvíme.

Musím se přiznat, že mi byla postava Vlaďky od počátku nesympatická, za prvé svým chováním při cestování, za druhé důvody, které ji k cestě vedly. V podstatě mi přišla jako znuděná panička, která se rozhodla utéct od problémů a litovat se na cestách.

Bohužel, Třeštíková mě ani ve Foukneš do pěny nepřesvědčila o tom, že se stane mojí oblíbenou autorkou. Řekla bych, že je její styl psaní především tok myšlenek, které na sebe ne vždy navazují a nedávají někomu dalšímu smysl. V textu bylo na můj vkus až příliš mnoho sexuálních výrazů a scén.

Ačkoliv někteří kritici tvrdí, že Třeštíková ve své novince Foukneš do pěny spisovatelsky dozrála, mě nepřesvědčila. Ale kdo ví, třeba někdy do třetice překvapí...

Hodnocení: 6 z 10

Ukázka z knihy

Webové odkazy

Více informací o knize

Rozhovor s autorkou

Komentáře

Oblíbené příspěvky