komentář: Zakryli nám srdce! Jak teď budeme žít?


Asi bych hned v úvodu měla objasnit, čemu se můj dnešní komentář bude věnovat. Možná už jste zaregistrovali, že ze sociální sítě Instagram zmizela srdíčka (tedy něco, jako je u Facebooku „to se mi líbí“).

Lépe řečeno, srdíčka zůstala, jen se nám už nezobrazuje počet, kolik která fotka získala.
Ještě lépe řečeno, počet srdíček uvidí jen autor snímku na svém profilu.

zdroj obrázku: www.pixabay.com

Co oči nevidí…

Instagram reaguje na tlak veřejnosti, aby změnil současnou situaci ve vnímání reality a vysvětlil tak především dětem a mladým lidem, že život nezávisí jen na nejlepší fotce, na množství udělených srdíček či na počtu followerů. Podle mnohých se totiž u uživatelů s nízkým počtem srdíček častěji vyskytují úzkosti a deprese. Instagram se tedy rozhodl, že je potřeba naučit se žít život naživo. Test zakrytí počtu srdíček spustil v několika zemích již před delší dobou. Nyní došel k nám. Jedná se zatím o testovací období, do kdy bude trvat, nebo zda se vůbec zruší, se ale neví.

Cíl je to jistě ušlechtilý. O tom není pochyb. Bude to ale stačit? Je tohle opravdu tak zásadní, že si díky tomu náctileté dívky přestanou připadat ošklivé či méněcenné, když denně nepostnou (nesdílí) alespoň jednu fotku s vyšpuleným zadkem, či jinou částí těla, s dokonalým kafem, snídaní, obědem, nebo z luxusní dovolené? Abychom byli genderově korektní, tyto pocity samozřejmě mohou a zažívají i chlapci a muži. 
Kdo ví? Tohle je otázka pro odborníky a já nejsem ani psycholog, ani sociolog.

Neztrácejí tím sociální sítě svůj účel?

Vztah influencer – follower je pro tento druh sociálních sítí klíčový. Staví na něm totiž třeba i byznys. Získávají tím poměrně velkou a levnou reklamu. Některé společnosti či osobnosti mají na „to se mi líbí“ postavené celé PR.

Pokud se budeme bavit o vlivu, který má srdíčkování na děti, dostáváme se do ještě jiné sféry a tou je osvěta a prevence. Jistě, že je potřeba, aby se na ně kladl větší důraz (a troufnu si říct nejen mezi mladší generací a dětmi). To vše by měl obsahovat předmět (v současné podobě ho v RVP najdeme v Průřezových tématech) mediální výchova. Zařazován je už na základní školy a děti by měl seznámit s virtuálním prostředím, jak se v něm chovat, jak bojovat s kyberšikanou a také, jak nepodlehnout tlaku na sociálních sítích. Samozřejmě, že je důležité o těchto tématech mluvit také v rodině.
A jen tak mimochodem, podobnou situaci řeší i výrobci hraček, zejména výrobci panenky Barbie. Ale o tom až zase někdy příště.

Takže?

Jestli chce Instagram přistoupit ke snížení tlaku na společnost (a na děti především), měl by změnit celou agendu a přístup k uživateli. Proč třeba nezpřísnit věkovou hranici pro založení účtu? Nebo proč by si o tom, zda se budou u fotek zobrazovat počty „to se mi líbí“, nemohl rozhodovat každý uživatel sám?
Osobně mi je skrývání srdíček celkem jedno. Uvítala bych však možnost rozhodnout si o tom sama


Jako influencer jsem hodně, hodně malá ryba a opravdu nebrečím, že mám u fotky o pár srdíček méně než někdo jiný, nehroutím se z toho. Jen mě prostě zajímalo, jak si určití lidé (firmy, atd.) vedou. Vnímala jsem to i jako takové vodítko, které mi pomohlo zorientovat se v nepřeberném množství fotek, uživatelů a příspěvků.
Jsou ale typy lidí, kteří jsou na srdíčkách opravdu závislí. Kdo pomyslel na ně?!

Zajímavý by byl jistě také výzkum, kteří uživatelé sdílí fotky jen za účelem získání co největšího počtu srdíček a kteří nikoliv. Přiznejte se, kdo z vás je srdcař, mm? 

A jen tak na okraj, udělala jsem si malý průzkum mezi mými známými, kteří používají Instagram. U někoho se počet srdíček zobrazuje nadále, u někoho zmizel. Čím to je (zda tím, že nemají aplikaci aktualizovanou, nebo zda se to týká jen některých uživatelů), se mi zjistit nepodařilo.

K podobnému kroku se chystá přejít i Facebook. Zatím nejsou známa data z testování, a proto se jen můžeme dohadovat, jaký efekt toto zakrývání mělo. No, nechme se překvapit.
 
zdroj obrázku: www.pixabay.com

PS: 

A protože jsem v článku použila pár slov, kterým ne třeba každý rozumí, nabízím jednoduchý slovník:
Instagram – sociální síť, která slouží ke sdílení fotek a videí
Facebook – sociální síť, která slouží ke sdílení fotek, videí, komentářů a příspěvků a ke komunikaci mezi uživateli
post – přidaný snímek, příspěvek
postnout – sloveso, přidat či sdílet příspěvek na sociální síť
influencer – vlivný uživatel internetu a sociálních sítí
follower – uživatel sociálních sítí, někdo kdo sleduje influencery a ostatní uživatele


Komentáře

Oblíbené příspěvky