Jitka Prokšová – Samotní lidé


Dnes vám představím další sbírku povídek. Kniha Samotní lidé mě oslovila obálkou i názvem. Bohužel, vše dopadlo trochu jinak…


Spisovatelku Jitku Prokšovou (*1962) jsem dosud jako čtenářka nezaznamenala, ač má podle knižní databáze za sebou již řadu románových, novelových či povídkových knih. Z těch novějších snad můžeme jmenovat Odvážní a čekatelé (2014), Čtvrtá úroveň (2015) nebo Slupky minulosti (2018). Povídkový soubor Samotní lidé vydala Prošková v roce 2019.

Útlý soubor patnácti povídek nám na sto třiceti šesti stranách nám představuje lidské osudy v dramatických životních situacích. A nejen lidské. V povídce Hra na schofku" nás autorka seznamuje s těžkým životem brouků. K hrdinům z ne-lidského světa se Prokšová obrací v Samotných lidech (takže už samotný název knihy je zavádějící) častěji. 

Bohužel, musím říct, že mě povídky ničím nezaujaly, neoslovily. Prokšová v nich nepřinesla žádné nové téma, nebo alespoň nový pohled na určitou situaci. A tak se tu můžeme setkat s nevěrou, nízkým sebevědomím, smrtí, podvodem, nešťastnou láskou. Autorka nám ukazuje, jak obtížné jsou mezilidské vztahy a jaká jsou typická řešení těchto situací.

Ačkoliv vím, že u knihy je primárně důležité věnovat se jejímu obsahu, tentokrát musím zmínit i grafickou podobu.
Chápu, že na grafické stránce (a případně i na nakladatelství) se dají ušetřit velké peníze. V tomto případě to knížce ale spíše uškodilo. I přesto, že mě osobně samotná obálka zaujala, nebyla jsem s výtvarným zpracováním spokojená. 
Kniha je doprovázena černobílými fotografiemi od Evy Hubatové, které jsou sice samy o sobě krásné, do Samotných lidí mi místo klasických ilustrací, či jiné grafiky, nepasují. Celkové vydání knihy působí velmi lacině a povídky ke zvýšení jejího hodnocení bohužel nepřispěly.

Tohle se opravdu nepovedlo…

Hodnocení: 4 z 10

Webové odkazy



Komentáře

Oblíbené příspěvky