Michaela Dočkalová – Koukej, bude to oukej


Povídkové soubory jsou populární. V knihovnách i v knihkupectvích jich najdete mnoho. Nyní vám přinesu recenze na tři  povídková počtení. A začneme knížkou Koukej, bude to oukej.

Autorkou je Michaela Dočkalová (*1989), jež jsem objevila ve facebookové skupině Odstartujte svoji knihu, ve které jsem také členem. Na rozdíl ode mě už ale Dočkalová knížku vydala. A dokonce dvě. Po svém debutu Mysli na nesmysly (2018) vydala rok na to knihu Koukej, bude to oukej (2019), o které bude dnešní recenze.

Jak jsem již v úvodu zmiňovala, je Koukej, bude to oukej povídkovou knížkou. Tématem povídek jsou životní zvraty a události, do kterých se může dostat kdokoliv z nás.

Ačkoliv se název Koukej, bude to oukej nese v pozitivním duchu (nebo alespoň já jsem očekávala optimistické vyznění povídek), po jejich přečtení mi veselo rozhodně nebylo.
Dočkalová ve svých povídkách totiž odkrývá problémy v partnerství, v rodině, mezi rodiči a dětmi, či o řeší problémy v milostném životě.

Moc se mi líbilo, že vesměs všechny povídky měly reálný námět a opravdu se, jak uvádí sama autorka v anotaci, mohly stát komukoliv z nás.

Pokud ale neprožíváte úplně nejvyváženější a nejšťastnější životní období, možná bych se čtením povídek počkala. Téměř ve všech procházeli hlavní hrdinové (převážně hrdinky) životními zvraty a jejich příběhy nekončily vesele. Často se v povídkách objevovalo téma nemoci a smrti.

Osobně se mi asi nejvíce líbila povídka Matka. Z tohoto příběhu bych si byla schopná představit i celou samostatnou knihu.

Pokud by vás tvorba Michaely Dočkalové zaujala a rádi byste si od ní přečetli nějaké úryvky, zavítejte na její blog. Najdete na něm některé povídky, které spisovatelka otiskla do knihy.

Celkově mohu říct, že mi styl psaní Dočkalové sednul. I když byly povídky spíše smutné, nedá se jim upřít čtivost a knížka Koukej, bude to oukej  se mi četla vlastně hezky. Až bude zase veselejší situace, určitě si přečtu i autorčinu prvotinu Mysli na nesmysly.

Hodnocení: 7 z 10


Ukázka z povídky


Naskočím na první tramvaj, která přijede. Než si ale stačím poslat sms jízdenku, volá máma. Průšvih. Nevím, co jí říct. Myslí si, že jsem jí ty šperky šlohla já? Nebo že jsem Ondřejovi pomáhala? Sakra. Jak to ten, pitomec, mohl udělat?
Nechám telefon zvonit a modlím se, aby nepřišel revizor dřív, než mi přijde jízdenka.
Když se konečně dočkám, volám tátovi.
„Čau, Moni, co se děje?“
„Ahoj tati. Průsér. Můžu dneska spát u tebe? Nevadilo by ti to?“
„Samozřejmě že nevadilo, budu rád. A co se stalo?“
„To je na dlouhý povídání, do hodiny budu u tebe, jo?“
„Jasně, čekám tě. Otevřu vínko, jo?“
„Klidně. Tak ahoj,“ rozloučím se a sáhnu do kapsy pro šperky. Co s tím mám dělat? Přemýšlím, jestli zavolat mámě, nebo se na to vykašlat. Ale musím jí říct, že s tím nemám nic společnýho.
Jenže mi nezvedá telefon. Nakonec hovor spadne do hlasový schránky. Je naštvaná. Ale já taky. Tohle si nezasloužím. Chci zpátky svých těžce našetřených šedesát litrů.


Webové odkazy


Komentáře

Oblíbené příspěvky