Jelena Bočorišvili – Hlava mého otce

Hlava mého otce – Čtyři stenografické romány je jakousi zpovědí gruzínské autorky. Co jsem se díky ní o Gruzíncích a jejich zemi dozvěděla? Dočtete se v recenzi.


O autorce Jeleně Bočorišvili (*1961), která od 90. let žije v Kanadě, jsem před přečtením románu nikdy neslyšela. Z Knižní databáze jsem se jen dozvěděla, že Hlava mého otce (2018) není její první knihou. Debutovala již v roce 2008 románem Faina aneb Příběh klavíru. O český překlad obou knih se postaral Libor Dvořák.

Jak jsem již zmínila v úvodu, Bočorišvili je spisovatelka gruzínského původu a ačkoliv již několik let žije mimo svoji rodnou zem, ve své tvorbě se k ní, její historii i místním obyvatelům, vrací. Hlava mého otce není výjimkou.

Kniha se skládá ze čtyř stenografických románů.

První román – Hlava mého otce, je vlastně román v dopise. Otec zde píše svému dospělému synovi do Kanady. Syn se chystá poprvé nasvítit zemi svých předků. Jedná se o velmi citlivou a intimní zpověď rodinné historie, do které nejednou zasáhla tragédie i politika Sovětského svazu. V tomto románu můžeme vidět i některé autobiografické prvky; Bočorišvili emigrovala do Kanady v roce 1992, kdy v Gruzii probíhala občanská válka.

Ve druhém románu – Opera, nás autorka zavádí k příběhu muže, který skládá libreto opery. Ta rámuje celý druhý román. Muž řeší profesní i soukromou krizi, zejména pak nešťastnou lásku. V tomto příběhu se také řeší následky války.

Sověti to je název třetí románu. Ve zkratce se vlastně jedná o ságu rodiny Gomarteli. Stejně jako v podobných rodinných ságách, i zde autorka vykresluje osudy několika generací. Hrdinové jsou vystaveni životním zvratům. Celý příběh je podkreslen ještě represivním sovětským režimem.

Závěrečný román Faina v podstatě navazuje na autorčinu první knihu Faina aneb Příběh klavíru. Faina je jen jednou ze tří ženských hrdinek rodinné ságy (stejně jako v Sovětech). Tady jsem viděla podobnost s generačními romány Aleny Mornštajnové, či s knihou Marie a Magdalény od Lenky Horňákové-Civade. Čtvrtý román se mi četl nejlépe.

Pokud bych knihu Hlava mého otce měla shrnout, řekla bych, že tiráže nelhaly. Jelena Bočorišvili zde opravdu dokázala vykreslit složité a různorodé povahy Gruzínců. Bohužel mám pocit, že autorka vložila to textu tolik emocí, že pro mě bylo velmi obtížné občas textu a ději porozumět a pochopit ho.

Hodnocení: 7 z 10

Webový odkaz

Více informací o knize


Komentáře

Oblíbené příspěvky