Filmotipy: Toman


recenze: Toman nám dokáže, že historie není jen černá nebo bílá

Vítám vás u nové rubriky Filmotipy. Nebudu vás zde seznamovat jen s novinkami, na které můžete zajít do kina, představím vám také starší a staré filmy, které, alespoň podle mě, stojí za to vidět.

Začneme ale aktuálním snímkem, na který stále můžete zajít do kin. Film Toman měl premiéru 4. října 2018. Režie se ujal Ondřej Trojan, zkušený filmový matador, producent a režisér, který má na svém kontě filmy jako například Želary či Občanský průkaz. Jak sám prozradil, realizaci Tomana připravoval několik let. 

Děj samotný je založen na skutečných historických postavách, událostech, archivních materiálech i vzpomínek pamětníků.  Ocitáme se v Československu v roce 1945. Blíží se konec války, řeší se, jakým směrem bude naše země směřovat a jak se rozdělí moc. Také se ale řeší otázka židovských obyvatel, kteří přežili nacistické běsnění, ale nemají se kam vrátit. Ačkoliv je film doplněn titulky, kde a v jakém roce se právě nacházíme, začátek filmu pro mě byl trochu překombinovaný. Dostáváme se ze Zakarpatské Rusi 1945, do pražského vězení v roce 1948, poté hned do válečného Londýna k české exilové vládě.
Je to ale logické, neboť Zdeněk Toman, hlavní postava filmu, všechna tato místa důvěrně znal.

O Tomanovi toho ale víme paradoxně poměrně málo. Slovensko maďarský Žid, kterému se podařilo utéct včas do Londýna, kde se zapojil do exilové vlády. Po válce se stal repatriačním úředníkem na Zakarpatské Rusi. Poté si ho komunisté vyhlédli a nabídli mu místo vedoucího odboru zahraniční rozvědky. Ač možná nebyl přesvědčený komunista, brzy získal potřebné kontakty, a hlavně téměř neomezenou moc.

Byl to především obchodník. Kšeftman. Hrál na všechny strany a s každým. O velké peníze i život. A nezapomněl při tom ani na sebe. Se ženou Peslou (polská Židovka) žili život privilegované smetánky.
Na druhou stranu, a to je možná nejdůležitější moment celého jeho působení v politice, díky němu přešlo přes naše území několik set židovských uprchlíků, které by jinak čekal pracovní tábor na Sibiři. Ačkoliv si to od americké organizace nechal tučně zaplatit, zachránil jim tím prakticky život a umožnil tak přechod do Izraele.
Politická situace té doby byla ale neúprosná. Jak se říká, každá revoluce nakonec začne požírat všechny své tvůrce. Toman se ocitá v nemilosti komunistů (na všechny má kompromitující materiály, má vazby i na západní svět,…). Je uvězněn, mučen. Z pankrácké věznice se mu nakonec podaří utéct a přes Rakousko se dostane do Venezuely.

Jeho příběh je prostě neuvěřitelný. Neuvěřitelné jsou ale také osudy dalších aktérů. Jeho žena Pesla neunese tlak komunistů a, v době, kdy byl Toman vězněn, spáchá sebevraždu. Jejich syn Ivan putuje do nové rodiny (je vydáván za nalezence bez rodičů), dostává novou identitu a tragicky umírá jako náctiletý. 

K filmu samotnému nemám co vytknout. Tvůrci divákům dali možnost, aby si vytvořili o Tomanovi vlastní názor. To se málo kdy vidí a já jim za to tleskám!
Snímek měl spád, kamera si pohrála s detaily. Velmi se mi líbilo, že tvůrci použili dobové audio a video nahrávky a proložili tím snímek.

Samotnou kapitolou jsou kostýmy, líčení a dobové kulisy. Točilo se v reálných budovách a interiérech, a to je samozřejmě jenom výhoda. Kostyméři a maskéři rovněž odvedli skvělou práci. Výběr herců podřídili tvůrci také tomu, aby byli představitelé podobní svým skutečným postavám. 

Upřímně, musím říct, že film byl pro mě velmi silný zážitek, který se mi vryl hluboko pod kůži. Neuvěřitelný příběh! Pokud můžete, běžte na Tomana také!

Hodnocení: 10 z 10

Toman
Česká republika/Slovensko, 2018
Režie: Ondřej Trojan
Scénář: Zdeňka Šimandlová, Ondřej Trojan
Kamera: Tomáš Sysel
Hrají: Jiří Macháček, Kateřina Winterová, Kristýna Boková, Stanislav Majer, Marek Taclík, Roman Luknár, Lukáš Latinák, Táňa Pauhofová a další



Webové odkazy:

Hlavní trailer

Oficiální stránky filmu


Komentáře

Oblíbené příspěvky