Michal Vrba – Prak


První Vrbův román Prak z roku 2016 nás zavede do dvou dějových linií, které se ale vzápětí začnou prolínat. 

První linie se odehrává na začátku 60. let na Vysočině, kam přijede matka s dcerou, aby přespaly na chatě, ke které má matka vztah z mládí. Jak se ale v průběhu děje dozvídáme, vztah k ní má i náměstek, dávný přítel matky. Proč dokáže rozzuřit člověka nalezený sešit?

Druhá linie nás zavede do doby okupace. Novinář se upíše ďáblu. Je kolaborace omluvitelná? I když třeba kvůli bezpečí vlastní rodiny? Existuje omluva? Jaké budou následky, až válka skončí? A co svědomí? A dá se utéct před minulostí a vlastními činy?

To jsou otázky, které se prolínají celým příběhem a spolu s postavami románu si na ně můžeme zkusit odpovědět každý sám.

V celé knize se setkáváme s tématem: zrady, zodpovědnosti za své činy, svědomí, kolaborace, také ale odpuštěním.

Ač pro mě bylo ze začátku těžké, orientovat se ve dvou časových rovinách, postupně jsem si zvykla a způsob vyprávění románu se mi líbil. Čekala jsem ovšem, že si autor více pohraje s rozuzlením a závěrem románu. 
Konec mi totiž připadal trochu uspěchaný. A to je škoda! Možná je to tím, že se jedná o autorův románový debut.

I tak ale stojí Prak za přečtení.

Hodnocení: 7 z 10


Webové odkazy:


Komentáře

Oblíbené příspěvky